Kto pyta, nie błądzi? Wychodząc z tego założenia przygotowaliśmy dla naszych czytelników przyszłych i obecnych listę odpowiedzi na pytania najczęściej przez nich zadawane. Jeśli jednak nie znaleźliście tu odpowiedzi na swoje pytanie, wystarczy przesłać je na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a my postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć.
Jak zapisać się do Biblioteki?
Aby zapisać się do Biblioteki należy zgłosić się do najbliższej placówki bibliotecznej: Okszów, ul. Chełmska 35, Staw 72 (skrzydło Szkoły Podstawowej), Strupin Duży 71(skrzydło Szkoły Podstawowej), Janów, ul. Balladyny 5 mając ze sobą dowód tożsamości z numerem PESEL, uczniowie od lat 14 do 18 - ważną legitymację szkolną. Przed wyrobieniem karty bibliotecznej każdy potencjalny czytelnik powinien zapoznać się z treścią regulaminu. Po sprawdzeniu ważności dokumentów przez pracownika biblioteki Czytelnik podpisuje zobowiązanie, deklarując znajomość i przestrzeganie regulaminu Biblioteki, oświadczenie RODO. Po dokonaniu tego, Czytelnik może już wypożyczać książki.
Czy bibliotekarz ma prawo wymagać ode mnie podania numeru PESEL?
W świetle nowych przepisów, w dowodach osobistych obywateli RP wydanych po 1 stycznia 2015 r. nie figuruje adres, wprowadzono także zmiany w przepisach dotyczących obowiązku meldunkowego. W związku z tym numer PESEL staje się jedynym niezmiennym i wiarygodnym identyfikatorem obywatela, a co za tym idzie Czytelnika biblioteki. Z ustawy o bibliotekach wynika obowiązek chronienia materiałów bibliotecznych ciążący na bibliotece i aby móc go zrealizować biblioteka musi uzyskać od czytelnika dane w takim zakresie, który umożliwi jej odzyskanie udostępnionych zbiorów. Bez uzyskania od czytelnika (i jego opiekuna prawnego) numerów PESEL możliwość odzyskania zbiorów lub ich równowartości może okazać się niemożliwa ze względu na niemożliwość ustalenia danych czytelnika. Wobec tego wymaganie numeru PESEL stało się koniecznością.
Czy do Biblioteki można zapisać się przez Internet lub telefonicznie?
Ze względów regulaminowych do Biblioteki należy przyjść osobiście, aby podpisać zobowiązanie czytelnicze.
Mój adres zameldowania jest inny niż zamieszkania. Czy jeśli będę wypożyczał książkę to niezbędne będzie uiszczenie kaucji?
Jeśli adres zameldowania jest inny niż adres zamieszkania, należy podać przy rejestrowaniu oba adresy. Nie są pobierane z tego powodu żadne dodatkowe opłaty ani kaucje.
Czy z Biblioteki mogą korzystać także osoby niepełnoletnie?
Aby dokonać zapisu, osoby nieletnie do lat 13 muszą przyjść z rodzicami bądź z dorosłymi opiekunami, którzy poświadczają podpisem zobowiązanie Czytelnika dotyczące przestrzegania przepisów zgodnie z obowiązującym Regulaminem Biblioteki.
Ile kosztuje wyrobienie karty bibliotecznej?
Założenie karty czytelnika i korzystanie z usług biblioteki jest bezpłatne.
Jak długo trwa wyrobienie karty bibliotecznej?
Kartę biblioteczną otrzymuje się natychmiast po wypełnieniu i podpisaniu karty zobowiązania czytelnika. W tym samym dniu można wypożyczyć książki.
Czy korzystanie ze zbiorów Biblioteki jest bezpłatne?
Korzystanie ze zbiorów Biblioteki jest bezpłatne.
Jaka jest maksymalna ilość wypożyczonych jednorazowo książek?
Pełnoletni Czytelnik może jednorazowo wypożyczyć do 10 książek, natomiast dzieci i młodzież do 5 książek na okres nie dłuższy niż miesiąc. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy czytelnik posiada już wypożyczone książki w bibliotece. Wtedy maksymalna liczba książek jest mniejsza o ilość wypożyczonych już pozycji.
Bibliotekarz w uzasadnionych przypadkach może zmienić limit wypożyczonych książek.
Czy książki muszę oddać osobiście? Czy mogę zwrócić książki pocztą?
Nie ma konieczności osobistego zwrotu książek. Może je zwrócić inna osoba, nawet nieposiadająca swojego konta w Bibliotece. Można również skorzystać z usług poczty, jednak w tym wypadku lepiej po pewnym czasie skontaktować się z Biblioteką, by sprawdzić, czy przesyłka dotarła.
Czy bibliotekarz może mi skrócić lub wydłużyć okres wypożyczenia?
Biblioteka nie praktykuje skracania okresów, na jakie wypożyczane są (zgodnie z Regulaminem CBiK) materiały biblioteczne. Możliwe natomiast jest wydłużenie (prolongata) terminu zwrotu wypożyczonej książki na okres kolejnego, jeżeli nie zostały na niezłożone zamówienia przez innych czytelników.
Jak przedłużyć termin zwrotu książki wypożyczonej z biblioteki?
Aby przedłużyć termin zwrotu książki należy skontaktować się osobiście, telefonicznie lub e-mailowo z placówką biblioteki, w której została ona wypożyczona i ustalić termin późniejszego zwrotu książki. Adresy i telefony do poszczególnych placówek dostępne są na stronie głównej.
Czy mogę wypożyczyć książkę telefonicznie lub przez Internet?
Telefonicznie lub przez Internet można tylko zarezerwować daną pozycję. Jeśli dotyczy ona książki dostępnej (niewypożyczonej) bibliotekarz odkłada ją dla Czytelnika. Rezerwacja książki aktualna jest przez okres 3 dni. Jeśli Czytelnik nie odbierze w tym czasie zamawianej pozycji, rezerwacja przepada, a książka wraca do księgozbioru.
W przypadku rezerwacji pozycji aktualnie wypożyczonych, bibliotekarz wpisuje czytelnika na listę oczekujących. W chwili, gdy dana pozycja zostaje zwrócona do biblioteki, zadzwonimy lub wyślemy informację o dostępności dokumentu.
Czy ktoś może za mnie wypożyczyć książkę?
Tak, ale tylko, jeśli jest to osoba z najbliższej rodziny (rodzic/opiekun, rodzeństwo), i okaże stosowny dokument potwierdzający miejsce zamieszkania.
Co powinienem zrobić, jeśli zgubiłem lub zniszczyłem książkę z Biblioteki?
Należy odkupić identyczny egzemplarz lub tytuł wskazany przez bibliotekarza. W obu tych wypadkach Czytelnik najpierw powinien skontaktować się z bibliotekarzem.
Z książki, którą wypożyczyłem wylatują kartki, czy mogę je wkleić?
Wszelkie tego typu problemy, zauważone zarówno przed wypożyczeniem, jak i te, które powstały w trakcie użytkowania należy zgłosić bibliotekarzowi. Bibliotekarz wklei kartki używając w tym celu odpowiedniego kleju. Czytelnik samodzielnie nie powinien dokonywać żadnych napraw książek, zwłaszcza używając do tego taśmy klejącej. Każde tego typu działanie będzie traktowane, jako zniszczenie książki.
Co zrobić, jeśli w Bibliotece nie ma poszukiwanej przeze mnie książki?
W tej sytuacji, jeśli tytuł dostępny jest na rynku wydawniczym, możesz zaproponować jego zakup, wysyłając prośbę na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub złożyć swoją propozycję u bibliotekarza. Zgłoszony tytuł będzie brany pod uwagę podczas zakupu nowości wydawniczych.
Czy z Księgozbioru podręcznego mogą korzystać tylko osoby posiadające kartę czytelnika?
Ze zbiorów podręcznych mogą korzystać również ci, którzy nie są czytelnikami Biblioteki.
Czy istnieje możliwość wykonania kopii reprograficznej ze zbiorów bibliotecznych lub wydrukowania dokumentu z Internetu?
Niestety nie. Biblioteka nie prowadzi takich usług.
Czy mogę sfotografować książkę w Czytelni własnym aparatem cyfrowym?
Tak, można nieodpłatnie fotografować fragmenty zbiorów własnym aparatem cyfrowym na własny nie komercyjny użytek.
Czy na terenie Biblioteki jest Internet?
Tak, Biblioteka umożliwia bezpłatny dostęp do Internetu.
Czy jest możliwość zapisu danych na płyty CD lub pendrive ’a?
Każde stanowisko posiada wejścia na pendrive ‘a. Niestety komputery nie posiadają napędów dla płyt CD. Można, zatem zapisać dane na pendrive lub inny dysk zewnętrzny. Zapisu danych dokonujemy samodzielnie. W przypadku problemów bibliotekarze służą pomocą.
Więcej informacji można przeczytać w: Regulaminie korzystania ze zbiorów i usług Centrum Bibliotek i Kultury Gminy Chełm.